perjantai 1. elokuuta 2008

Nocturne


Ruislinnun laulu korvissani,
tähkäpäiden päällä täysi kuu;
kesä-yön on onni omanani,
kaskisavuun laaksot verhouu.
En ma iloitse, en sure, huokaa;
mutta metsän tummuus mulle tuokaa,
puunto pilven, johon päivä hukkuu,
siinto vaaran tuulisen, mi nukkuu,
tuoksut vanamon ja varjot veen;
niistä sydämeni laulun teen.

Sulle laulan neiti, kesäheinä,
sydämeni suuri hiljaisuus,
uskontoni, soipa säveleinä,
tammenlehvä-seppel vehryt, uus.
En ma enää aja virvatulta,
onpa kädessäni onnen kulta;
pienentyy mun ympär' elon piiri;
aika seisoo, nukkuu tuuliviiri;
edessäni hämäräinen tie
tuntemattomahan tupaan vie.


Eilen kävimme rakkaani ja äitini kanssa kuuntelemassa Eino Leinon lemmenrunoja Leinotalolla Paltaniemellä Oulujärven rannalla. Huone oli pieni ja lempi oli houkutellut kuulemaan kaikujaan tilan täyteen. Kokemus oli hitusen henkeen käyvä, mutta Nocturnen sanat jäivät sävelin soimaan mieleeni. Paltaniemellä Leinon lapsuusmaisemia katsellen pystyin ensimmäistä kertaa aidosti tuntemaan runon ja samaistumaan sen hetkeen. Etenkin nämä sanat tuntuivat nyt olevan lähellä:

En ma enää aja virvatulta,
onpa kädessäni onnen kulta;
pienentyy mun ympär' elon piiri;
aika seisoo, nukkuu tuuliviiri;

Lapseni myötä olen löytänyt itselleni onnen ja vaikka näenkin vielä usein virvatulen, voin jättäytyä pois valon piiristä. Menneisyyttäni miettiessä voin todeta, että kaikki mikä sattuessaan tuntui elämän irvailulle, on ajan myötä kasvanut hyväkseni. Liekö kohtaloa olemassa. Ainakin elokehrä tuntuu tietävän kuinka versot kehittyvät kukintaan. Silloinkin kun itse en sitä uskoisi. Nyt kukkii monikin kukka elossa ja tuoksu huumaa. On ihanaa kun saa nauttia niin sisäisestä kuin ulkoisesta kesäniitystä samaan aikaan. Kesän kauneus heijastuu ihmisessä.

3 kommenttia:

Virkattu lintu kirjoitti...

Kauniita sanoja ja kuvia :)

Rouva Nordman kirjoitti...

Viime vuonna juuri näihin aikoihin olin Eino Leino-talossa häävieraana. Hääparin toiveesta lauloin Eino Leinon runoihin sävellettyjä kappaleita ja esimerkiksi juuri tuon Nocturnen. Runo on minulle tärkeä myös siitä syystä, että olen analysoinut sen ylioppilasaineessani vuonna 1997. Sain arvosanaksi laudaturin ja olen siitä vieläkin ainakin vähän ylpeä.

Marguetta kirjoitti...

Minäkin olen joskus ollut tuolla häävieraana. Oli mahtava paikka pitää häät! Tätä Eino Leinoa on analysoitu paljon. Netistäkin lukaisin muutamia, kun alkoi kiinnostamaan, että missä elämäntilanteessa runo oli kirjoitettu.

Oikeastaan en aiemmin ole samaistunut runoon paljoakaan. Olen kyllä Veskun lauletusta versiosta pitänyt, mutta jotenkin se kului puhki. Vasta nyt runo on taas alkanut kiinnostamaan uudelleen. Ikä tekee tepposia...